اصول اولیه طراحی بازی - جلسه اول
برای طراحی بازی باید بدانید که یک طراح خلاق یا طراح حرفه ای بازی های فکری و غیر فکری چه می کند!
عنوان:
اصول اولیه طراحی بازی
اهداف
· یادگیری گام های ابتدایی خلق بازی
وسایل مورد نیاز:
· دسترسی به اینترنت
· کاغذ
· مداد
· المان های طراحی و گرافیکی
· کارت های رنگی
· خط کش
طراحی بازی
برای طراحی بازی باید بدانید که یک طراح خلاق یا طراح حرفه ای بازی های فکری و غیر فکری چه می کند! کار او چیست! کار یک طراح بازی تنها به ارائه یک ایدهی خوب برای بازی ختم نمیشود. ایده تقریبا فقط ۱ تا ۵ درصد از کار یک طراح را تشکیل میدهد. طراح یک بازی در واقع تلاش میکند یک بازی را راهاندازی کند؛ از ایده اولیه یا اولین نمونه ساخته شده و ارائه شده از بازی تا نسخه نهایی کار.
کارگردان بازی، طراح و بازیگر آن طرفداران بازی هستند. طراحی بازی به معنی عملِ تصمیمگیری درباره این است که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیمگیرنده طراح بازی است.
اول یک فکر است! به تصویر کشیدن آن فکر، کار طراح بازی است!
همه ما ایده هایی داریم که هرگز به آن جامه عمل نپوشاندیم! گاهی حتی آنقدر بی اهمیت به نظر می رسیدند که حتی دو بار به آنها فکر نکرده ایم! یک طراحی بازی حرفه ای فقط ایده اش را در ذهن نمی آورد، بلکه او ایده را بیان کرده و اولین وظیفه یک طراح بازی، تبدیل ایده خام اولیه به یک بازی قابل فهم است. توصیف طراح بازی از ایده خود شروعی جهت توجیه تکنولوژی، هزینه و زمان لازمه برای توسعه بازی است. اولین گامِ برداشته شده در این سفر بسیار طولانی، این توصیف مفهومی محسوب می شود.
نمونه مفهومی بازی GDD
با گسترش توصیف ها و افزایش جزئیات یک نمونه مفهمومی از بازی ساخته می شود
نمونه اولیه
در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته شود. در این روش طراح بازی تلاش میکند خروجی و مکانیکهای پایهای بازی و مسیر کلی بازی را نشان دهد. ایده بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه اولین نمونهسازی ساخته شود. اولین نمونهسازیها معمولا بیشتر و بیشتر تکرار و بازگو میشوند تا مکانیکهای بازی به طور موثر ساخته شود.
رمز گذاری
تعریف استراتژی بازی به زبان مکانیکی یا الکترونیک بخشی از کار طراح بازی است. طراح بازی معمولا با استفاده از یک زبان برنامهنویسی، تصویری، مکانیکی و غیره باید رفتارهای شخصیت و سطوح بازی را راهاندازی کند.
ایجاد نظم
مقادیر موجود در بازی باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. تمام این مقادیر اغلب در یک پایگاه داده جمعآوری می شود، به طوری که طراح بازی آزادانه می تواند آن ها را تغییر دهد و شبیهسازی را اجرا کند. اما در نهایت این مقادیر در بازی قرار داده شده و در زمان اجرا تنظیم میشود.
تکرار و ارزیابی
همان طور که بیان شد وظیفه یک طراح بازی شامل پیادهسازی ایده روی کاغذ و ساخت نمونه اولیه، توصیف، انتخاب حالت کلی بازی، مشخص کردن قوانین و چالشهای بازی، تصمیمگیری در مورد سطوح بازی و رفتار شخصیت، تنظیم مقادیر هر چند کوچک به طور مکرر، ایجاد و نگهداری یک فایل داده از تمام مقادیر و روابط آن ها موارد دیگری است. در نهایت شما باید بدانید که به عنوان یک طراح بازی همیشه باید به روز باشید. آخرین تاکتیک ها و تکنولوژی های طراحی بازی به روز دنیا را بشناسید، در مورد طراحی بازیها بحث کنید، بسیار مطالعه کنید و دائما در حال گسترش فرهنگ شخصیتان باشید. حالا بهتر متوجه میشوید که کار یک طراح بازی بسیار زیاد است و ایده بازی فقط بخش کوچکی از این کار است.
به عنوان یک طراح بازی چه چیزهایی را باید بدانید؟
طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده از دانشهاست. البته تمامی موارد در نهایت مفیدند اما برخی از آن ها بسیار مهم تر و ارجح هستند. به یاد داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالشبرانگیز است.
یک طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، علاوه بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفتهاید، به منظور انجام این کار (طراحی بازی) شما نیازمند دانشی قابل قیاس با مطالب ارائه شده در یک دانشگاه هستید.
تقریبا همه چیز مهم است. اما اگر از بین همه، چند مورد را بخواهم انتخاب کنیم باید به ادبیات، هنر، تاریخ، ریاضیات و مطالعات رسانهای اشاره کرد که میتوانند موضوعات مفیدی باشند. در نهایت برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: ۱. یادگیری تئوری طراحی بازی ۲. بهبود دانش عمومی خودتان.
آیا آمادهاید که نمونه اولیه و پایهای را کامل کنید و چیزی که در سرتان میگذرد را به صورت کارآمد به دیگران نشان دهید. شما اگر تا حدی زبان بیان تکنیک ها و استراتژی ها را بدانید قادر خواهید بود که کدهای نوشته شده توسط دیگران را درک کنید و پیشنهادات بهتر و منطقیتری بدهید و با لحن درستتر و سریعتری مطلب تان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.
هنر چیزیست که برخی از طراحان بازی به راحتی از آن چشمپوشی میکنند. اکثرا معتقدند بازی از مکانیکها ساخته شده و هنر فقط یک چیز ظاهریست. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی خودش را طراحی کند. یک دانش هنری کلی تا حد زیادی در انتقال ایده اصلیتان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود کیفیت نمونه اولیه شما موثر است.
حال چگونه بازی را طراحی کنیم؟ شما میتوانید بازیها را با یک دسته کارت طراحی کنید. البته مداد را فراموش نکنید. شما می توانید با آجرهای لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به تصویر و رنگش نیست، بازی به قوانینش است.» شما میتوانید شروع به ساخت بازی کنید با هر آن چیزی که دم دستتان است. اگر میخواهید بازی طراحی کنید، باید مستقیما از ساخت بازی شروع کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست. ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی است. در واقع بازی را شروع کنید و به مرحله نهایی برسانید. با هر چیزی که میتوانید شروع به ساخت بازی کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. یک طراح بازی همیشه باید بازی بسازد. به علاوه، ۱۰ بازی اولتان احتمالا شکست میخورند (اما این تقصیر شما نیست) و در این مسیر بازیها بهتر و بهتر میشود و به زودی قابل بازیکردن خواهند شد.
راههای زیادی برای ساخت اولین بازی شما وجود دارد. توصیه می کنیم که با نوشتن روی کاغذ شروع کنید. ساخت یک بورد گیم برای شروع انتخاب بسیار خوبی است. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازیست.
به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی کنید. هر بازی که میتوانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازیها داشته باشید. بازیها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار میکنند، آن ها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد در مورد بازیهای منتشر شده است. در این بررسیها به شما گفته میشود که بازی مورد نظر چطور ساخته شده یا اینکه توسعهدهندگان با چه مشکلاتی روبرو شدهاند و این موارد بسیار به شما کمک میکند.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: مینا رزقی و شایان فروزنده دل
تنظیم: زینب شاه مرادی
اصول اولیه طراحی بازی
اهداف
· یادگیری گام های ابتدایی خلق بازی
وسایل مورد نیاز:
· دسترسی به اینترنت
· کاغذ
· مداد
· المان های طراحی و گرافیکی
· کارت های رنگی
· خط کش
طراحی بازی
برای طراحی بازی باید بدانید که یک طراح خلاق یا طراح حرفه ای بازی های فکری و غیر فکری چه می کند! کار او چیست! کار یک طراح بازی تنها به ارائه یک ایدهی خوب برای بازی ختم نمیشود. ایده تقریبا فقط ۱ تا ۵ درصد از کار یک طراح را تشکیل میدهد. طراح یک بازی در واقع تلاش میکند یک بازی را راهاندازی کند؛ از ایده اولیه یا اولین نمونه ساخته شده و ارائه شده از بازی تا نسخه نهایی کار.
کارگردان بازی، طراح و بازیگر آن طرفداران بازی هستند. طراحی بازی به معنی عملِ تصمیمگیری درباره این است که یک بازی باید چگونه باشد و تصمیمگیرنده طراح بازی است.
اول یک فکر است! به تصویر کشیدن آن فکر، کار طراح بازی است!
همه ما ایده هایی داریم که هرگز به آن جامه عمل نپوشاندیم! گاهی حتی آنقدر بی اهمیت به نظر می رسیدند که حتی دو بار به آنها فکر نکرده ایم! یک طراحی بازی حرفه ای فقط ایده اش را در ذهن نمی آورد، بلکه او ایده را بیان کرده و اولین وظیفه یک طراح بازی، تبدیل ایده خام اولیه به یک بازی قابل فهم است. توصیف طراح بازی از ایده خود شروعی جهت توجیه تکنولوژی، هزینه و زمان لازمه برای توسعه بازی است. اولین گامِ برداشته شده در این سفر بسیار طولانی، این توصیف مفهومی محسوب می شود.
نمونه مفهومی بازی GDD
با گسترش توصیف ها و افزایش جزئیات یک نمونه مفهمومی از بازی ساخته می شود
نمونه اولیه
در توسعه بازی ابتدا باید یک نمونه اولیه ساخته شود. در این روش طراح بازی تلاش میکند خروجی و مکانیکهای پایهای بازی و مسیر کلی بازی را نشان دهد. ایده بازی واقعی نخواهد شد مگر اینکه اولین نمونهسازی ساخته شود. اولین نمونهسازیها معمولا بیشتر و بیشتر تکرار و بازگو میشوند تا مکانیکهای بازی به طور موثر ساخته شود.
رمز گذاری
تعریف استراتژی بازی به زبان مکانیکی یا الکترونیک بخشی از کار طراح بازی است. طراح بازی معمولا با استفاده از یک زبان برنامهنویسی، تصویری، مکانیکی و غیره باید رفتارهای شخصیت و سطوح بازی را راهاندازی کند.
ایجاد نظم
مقادیر موجود در بازی باید به درستی تنظیم شود تا بازی بالانس باشد. تمام این مقادیر اغلب در یک پایگاه داده جمعآوری می شود، به طوری که طراح بازی آزادانه می تواند آن ها را تغییر دهد و شبیهسازی را اجرا کند. اما در نهایت این مقادیر در بازی قرار داده شده و در زمان اجرا تنظیم میشود.
تکرار و ارزیابی
همان طور که بیان شد وظیفه یک طراح بازی شامل پیادهسازی ایده روی کاغذ و ساخت نمونه اولیه، توصیف، انتخاب حالت کلی بازی، مشخص کردن قوانین و چالشهای بازی، تصمیمگیری در مورد سطوح بازی و رفتار شخصیت، تنظیم مقادیر هر چند کوچک به طور مکرر، ایجاد و نگهداری یک فایل داده از تمام مقادیر و روابط آن ها موارد دیگری است. در نهایت شما باید بدانید که به عنوان یک طراح بازی همیشه باید به روز باشید. آخرین تاکتیک ها و تکنولوژی های طراحی بازی به روز دنیا را بشناسید، در مورد طراحی بازیها بحث کنید، بسیار مطالعه کنید و دائما در حال گسترش فرهنگ شخصیتان باشید. حالا بهتر متوجه میشوید که کار یک طراح بازی بسیار زیاد است و ایده بازی فقط بخش کوچکی از این کار است.
به عنوان یک طراح بازی چه چیزهایی را باید بدانید؟
طراحی بازی به معنی یک طیف گسترده از دانشهاست. البته تمامی موارد در نهایت مفیدند اما برخی از آن ها بسیار مهم تر و ارجح هستند. به یاد داشته باشید، این مسیر آسان نیست، اما جذاب و چالشبرانگیز است.
یک طراح بازی خوب باید دانشی گسترده داشته باشد، علاوه بر آن، باید در مورد یک یا چند موضوع هم دانشی عمیق داشته باشد. این مطلب به این معناست که حتی اگر به دانشگاه نرفتهاید، به منظور انجام این کار (طراحی بازی) شما نیازمند دانشی قابل قیاس با مطالب ارائه شده در یک دانشگاه هستید.
تقریبا همه چیز مهم است. اما اگر از بین همه، چند مورد را بخواهم انتخاب کنیم باید به ادبیات، هنر، تاریخ، ریاضیات و مطالعات رسانهای اشاره کرد که میتوانند موضوعات مفیدی باشند. در نهایت برای تبدیل شدن به یک طراح بازی دو چیز لازم است: ۱. یادگیری تئوری طراحی بازی ۲. بهبود دانش عمومی خودتان.
آیا آمادهاید که نمونه اولیه و پایهای را کامل کنید و چیزی که در سرتان میگذرد را به صورت کارآمد به دیگران نشان دهید. شما اگر تا حدی زبان بیان تکنیک ها و استراتژی ها را بدانید قادر خواهید بود که کدهای نوشته شده توسط دیگران را درک کنید و پیشنهادات بهتر و منطقیتری بدهید و با لحن درستتر و سریعتری مطلب تان را به دیگران برسانید تا کامل متوجه منظورتان شوند.
هنر چیزیست که برخی از طراحان بازی به راحتی از آن چشمپوشی میکنند. اکثرا معتقدند بازی از مکانیکها ساخته شده و هنر فقط یک چیز ظاهریست. طبیعتا کارهای سخت هنری باید به هنرمندان محول شود اما یک طراح بازی خوب حداقل باید قادر باشد ایده ذهنی خودش را طراحی کند. یک دانش هنری کلی تا حد زیادی در انتقال ایده اصلیتان به دیگران و ایجاد ارتباط خوب و موثر با تیم به شما کمک خواهد کرد و در بهبود کیفیت نمونه اولیه شما موثر است.
حال چگونه بازی را طراحی کنیم؟ شما میتوانید بازیها را با یک دسته کارت طراحی کنید. البته مداد را فراموش نکنید. شما می توانید با آجرهای لِگو، با یک صفحه شطرنج قدیمی این کار را انجام دهید. درس اول شما این است: «بازی فقط به تصویر و رنگش نیست، بازی به قوانینش است.» شما میتوانید شروع به ساخت بازی کنید با هر آن چیزی که دم دستتان است. اگر میخواهید بازی طراحی کنید، باید مستقیما از ساخت بازی شروع کنید. ساخت بازی نوشتن مفاهیم آن نیست. ساخت بازی به معنی، برداشت ذهنی شما و شروع آن تا رسیدن به مرحله پایانی است. در واقع بازی را شروع کنید و به مرحله نهایی برسانید. با هر چیزی که میتوانید شروع به ساخت بازی کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. یک طراح بازی همیشه باید بازی بسازد. به علاوه، ۱۰ بازی اولتان احتمالا شکست میخورند (اما این تقصیر شما نیست) و در این مسیر بازیها بهتر و بهتر میشود و به زودی قابل بازیکردن خواهند شد.
راههای زیادی برای ساخت اولین بازی شما وجود دارد. توصیه می کنیم که با نوشتن روی کاغذ شروع کنید. ساخت یک بورد گیم برای شروع انتخاب بسیار خوبی است. ایجاد یک بازی رومیزی راه بسیارخوبی برای شروع تبدیل شدن به یک طراح بازیست.
به عنوان یک قاعده کلی شما باید خیلی بازی کنید. هر بازی که میتوانید را بازی کنید و به یاد داشته باشید که باید نگاهی منتقدانه به بازیها داشته باشید. بازیها را تشریح کنید و سعی کنید، درک کنید که چطور کار میکنند، آن ها را بشکنید و تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای این کار مطالعه مطالب موجود در اینترنت در رابطه با ارزیابی، بحث و انتقاد در مورد بازیهای منتشر شده است. در این بررسیها به شما گفته میشود که بازی مورد نظر چطور ساخته شده یا اینکه توسعهدهندگان با چه مشکلاتی روبرو شدهاند و این موارد بسیار به شما کمک میکند.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: مینا رزقی و شایان فروزنده دل
تنظیم: زینب شاه مرادی